Feestdagen: 10 life hacks/tips voor feestvierders met beperkte energie

Bijgewerkt op: 28 okt.


Quote life hacks/tips bij feestvieren met weinig energie, door De Kunst van het Ziek Zijn.

De feestdagen zijn voor jou misschien niet altijd een feest, en dat is oké. Het is oké als de feestdagen (oud) verdriet, eenzaamheid of pijn bij jou oproepen. Het is oké om (even) niet oké te zijn tijdens de feestdagen. Het is oké om er dit jaar geen zin in te hebben. Wat je ook voelt, je bent hierin niet alleen.


Wanneer je weinig energie hebt, kunnen de feestdagen een beetje als een bergbeklimming lijken. Een uitdaging, waarbij je naar bepaalde aspecten met een gezonde spanning uit kijkt, maar waarvan andere je met een onzeker en misschien zelfs angstig gevoel opzadelen.


Hieronder volgen 10 life hacks/tips om met een beperkte energie de feestdagen goed door te komen.



1. Wat wil jij?


Collage van 4 afbeeldingen die corresponderen met de eerste 4 van de 10 tips voor feestvieren met beperkte energie, door De Kunst van het Ziek Zijn.

Wat vind jij belangrijk tijdens de feestdagen? We zijn meestal zozeer bezig met de moetens, dat we de voeling verliezen met wat we zelf willen.


Neem heel even de tijd om na te denken over wat jij eigenlijk zou willen van deze feestdagen.



2. Stel prioriteiten

Maak keuzes en stel prioriteiten. Wil je een groot feest en ben je bereid om daarvoor de prijs te betalen en bijvoorbeeld twee dagen rust te nemen? Wil je een groot diner of vind je de kwaliteit van de contacten belangrijker?


Weersta de neiging om alles te willen en investeer in wat er echt toe doet voor jou.



3. Alles start met een goed plan

Geen controle zonder structuur en dus een goede planning. Plan vooruit en maak een to-do lijstje.


Een goede, duidelijke planning geeft rust en een gevoel van overzicht en voorspelbaarheid.



4. Doseer en plan hersteltijd in

Voer je taken in stukjes uit. Maak de momenten dat je rust gezellig.


Plan op voorhand ook rust- of hersteldagen in.


Durf ook te rusten tijdens het feest. Waarom al die uren aan één stuk aan tafel blijven zitten? Zonder je gerust even af, haal een frisse neus, of ga desnoods even op je bed liggen.



5. Schep realistische doelen en verwachtingen


Collage van 4 afbeeldingen die corresponderen met de volgende 4 van de 10 tips voor feestvieren met beperkte energie, door De Kunst van het Ziek Zijn.

Wat is haalbaar voor jou? Denk in termen van mogelijkheden in de plaats van beperkingen. Wat lukt voor jou? Kan je kerst vieren en mag kerstavond de dag voordien dan niet te druk zijn? Lukt een gezellig samenzijn met rustmomenten tussendoor?


Pas je verwachtingen (zie tip 1) aan je mogelijkheden aan. Dat vermindert de innerlijke strijd.



6. Bewaak je grenzen

Sta jezelf toe om nee te zeggen tegen uitnodigingen waarbij je je niet goed voelt. Nee zeggen is ja zeggen tegen jezelf en je heling. Stel het zorgen voor je eigen welzijn als prioriteit.



7. Laat hulp toe

Kan je de last en voorbereiding verdelen? Kan je bijvoorbeeld maaltijden afhalen bij een traiteur in plaats van zelf alle inkopen te doen en uren in de keuken door te brengen? De feestdagen zijn een uitstekend moment om te oefenen in het toelaten van hulp.



8. Shop online

Indien shoppen niet jouw ding is, of te veel energie vraagt, bestel dan de cadeaus en je boodschappen online. Gun jezelf die rust.



9. Hou het eenvoudig


Collage van 2 afbeeldingen die corresponderen met de laatste 2 van de 10 tips voor feestvieren met beperkte energie, door De Kunst van het Ziek Zijn.

Mag je lat wat lager op bepaalde vlakken? Mag de versiering minder uitgebreid? Mag je huis rommelig blijven? Mogen de cadeaus ‘gewoonig’ zijn? Moeten er zoveel gangen zijn?


Durf niet mee te stappen in al de verwachtingen die bij de eindejaarsperiode te lijken horen.



10. Maak afspraken

Wanneer je over al deze tips vooraf hebt nagedacht, is het tijd om er ook met je omgeving over te praten. Spraak met je omgeving over wat jullie verwachten en over wat haalbaar is.


Spreek bijvoorbeeld af om apart te rijden zodat je sneller naar huis kan, spreek een einduur af, leg uit wat wel en niet kan.


Rest mij af te sluiten met deze wens voor jou:


Eindejaarswens aan de lezer, door De Kunst van het Ziek Zijn.

Meer licht in je leven?

Cover van het E-boek 'Lichter Leven'.

Leven met een chronische aandoening brengt tal van uitdagingen met zich mee. Het kan moeilijk worden om te midden van dit alles het licht in je leven - en jezelf - te blijven ervaren.


Ik verzamelde doorheen de jaren 12 lichtbronnen die mijn vreugde, welzijn en levenskracht vergroten. Ik schreef ze neer in het online traject 'Lichter Leven'.


Elke bron werd vertaald naar tal van concrete tips die je onmiddellijk in je dagelijkse leven kan toepassen, aangepast aan je energieniveau.


Wil je hier meer over weten? Neem een kijkje naar de inhoud via deze link.


Ben je eerder op zoek naar een diepgaand pad van innerlijke groei dat je helpt omgaan met chronische ziekte, vermoeidheid en pijn? Bekijk dan zeker de inhoud van het online traject 'Wijs Leven' via deze link.

Samenvatting van de inhoud van het het online traject 'Wijs Leven'.



Tine van Ingelgem


Foto van Tine Van Ingelgem, psycholoog en founder van De Kunst van het Ziek Zijn.

Dag lieve lezer. Mijn naam is Tine. Ik ben werkzaam als psycholoog en psychotherapeut. Ik heb een bijzondere voorliefde voor meditatie, yoga, zingeving en zelfcompassie.

Tevens ben ik opgeleid als hartcoherentiecoach, mindfulnesstrainer, yogadocent en verdiepte me in de polyvagaaltheorie en verliesbegeleiding.

Met De Kunst van het Ziek Zijn wil ik mensen helpen om voluit en sprankelend te leven met hun vermoeidheid, ziekte of pijn.



20 weergaven0 opmerkingen